Ergoterapi og lungesykdom

Alle mennesker har behov for å være i aktivitet. Det er viktig både for den fysiske og mentale helsen. En lungesykdom kan medføre at daglige aktiviteter som å ivareta personlig hygiene, matlaging, renhold, hagearbeid, fritidsinteresser og arbeid blir tyngre å gjennomføre på grunn av tung pust og mindre energi. Personer med lungesykdom kan oppleve et gap mellom hva de ønsker og har behov for å gjøre i løpet av en dag, og hva de faktisk klarer.

Ergoterapeuter tar utgangspunkt i de aktivitetene som er viktig for den enkelte. Ergoterapeuter kartlegger hvordan hverdagen fungerer og hvilke ønsker man har for aktivitet. Etter kartlegging settes det i gang tiltak som for eksempel veiledning, trening i aktivitet eller kompenserende tiltak i form av hjelpemidler.

Sammen med deg finner ergoterapeuten løsninger som gjør at du kan leve et aktivt liv og delta i samfunnet.

Hvor kan du kontakte ergoterapeut?

• Bydel / kommunen du bor

• Rehabiliteringsinstitusjoner

• Sykehus

Du kan selv ta kontakt med ergoterapeut. Det er ikke nødvendig med henvisning fra lege. Tjenesten er gratis.

Faggruppe for lungeergoterapeuter (NFLE)

Faggruppe for Lungeergoterapeuter er en fag- og interessegruppe for ergoterapeuter i Norge som jobber med personer med kronisk lungesykdom.

Faggruppen har utarbeidet informasjonsmateriell om Energibesparende arbeidsmetoder.

Energibesparende arbeidsmetoder

Energibesparende arbeidsmetoder handler om å bli bevisst på bruk av pust og energi ved gjennomføring av daglige aktiviteter. Det handler om å planlegge bruken av energi og finne balanse mellom aktivitet og hvile. I praksis kan dette for eksempel handle om å finne nye arbeidsmetoder som reduserer tung pust og slitenhet ved aktivitet.

Energibesparende arbeidsmetoder består av 7 prinsipper: prioritere, planlegge, tempo og pauser, pusteteknikk, arbeidsstillinger, tilrettelegging av fysiske omgivelser og bruk av tekniske hjelpemidler.

Faggruppe for lungeergoterapeuter har utarbeidet informasjonsmateriell om energibesparende arbeidsmetoder for personer med lungesykdom. Informasjonsmateriellet består av 2 brosjyrer og 23 ark med tips og råd knyttet opp til enkeltaktiviteter. Informasjonsmateriellet ble utgitt i 2008. Materiellet er oppdatert to ganger; i 2012 og i 2022.

Alt informasjonsmateriell finnes her.

Spørsmål til faggruppe for lungeergoterapeuter eller om energibesparende arbeidsmetoder? Ta kontakt med oss:

Trine Toft Bendiksen

Hanne Stensrud Eid