Hjerterehabilitering

Hjerterehabilitering ved Lovisenberg Rehabilitering er for voksne over 18 år med påvist og behandlet hjerte- og karsykdom, som er i behov av videre rehabilitering for å forhindre tilbakefall av hjerte-/karsykdommen eller bli trygg igjen etter gjennomgått behandling. Deltakelse i hjerterehabilitering har den høyeste anbefaling for mange hjertesykdommer.

Svarer du ja på et av spørsmålene kan et rehabiliteringsopphold være noe for deg.

• Ønsker du å legge om livsstilen for å forebygge tilbakefall?

• Føler du usikkerhet?

• Kjenner du på mulige symptomer?

• Er du redd for ikke å komme tilbake i jobb?

• Engster du deg for fysisk aktivitet?

• Trenger du å møte andre i samme situasjon?

Våre tilbud hjerterehabilitering

Avdelingen er eneste sykehusgodkjente døgnbaserte hjerterehabiliteringsavdeling i Helse Sør Øst. Vi tilbyr 4-ukers rehabiliteringsopphold, 5-dagers avklaringsopphold (søkelys på medisinsk avklaring og avklaring av videre rehabiliteringsbehov) eller 3-4 ukers rehabilitering for hjertesviktpasienter i stabil fase etter innleggelse i sykehus.

Generell hjerterehabilitering 4-ukers gruppebasert opphold for deg som har hatt hjerteinfarkt eller angina pectoris og blitt behandlet for trange årer til hjertet med utblokking og innsetting av stent (PCI) eller blitt by-pass operert. Oppholdet er også for deg som har blitt operert med innsetting av ny klaff eller fått reparert klaffer i hjertet. De som har fått hjertesvikt som følge av infarkt eller har hjertesvikt som ikke er for alvorlig kan også søke på dette oppholdet.  Hjertetransplanterte vil også kunne søke på dette tilbudet.

Spesiell hjerterehabilitering Inntil 4-ukers opphold hvor vi samler dere med mer sjeldne hjertesykdommer i grupper med samme type diagnoser. Aktuelle diagnosegrupper per i dag:

Voksne med medfødt hjertefeil Tilbudet er gruppebasert og tilpasset pasienter med medfødt hjertesykdom i stabil fase, slik at dere møter mange på samme alder med mye av de samme problemstillinger. Vi tar imot alle diagnosegrupper og har lang kompetanse på rehabilitering av dere med medfødt hjertefeil. Vi får mange etter henvisning fra Oslo Universitetssykehus Rikshospitalet (GUCH-poliklinikken) og fra universitetssykehus i de andre helseregionene.

Pulmonal arteriell hypertensjon (PAH = høyt blodtrykk i lungekretsløpet) Dette er et tilbud for pasienter fra hele landet spesielt til dere som har fått diagnosen PAH på bakgrunn av ukjent årsak (idiopatisk), som følge av reumatiske bindevevssykdommer (et eksempel er sklerodermi) og som følge av blodpropper til lungene (lungeemboli). Tilbudet gis til dere med nylig påvist PAH, ved forverring av PAH og behov for nytt oppholdet, eller noen ganger gjentatt opphold for å opprettholde psykisk og fysisk funksjon. Vi har lang erfaring med PAH-rehabilitering og samarbeider tett med Rikshospitalet og pasientorganisasjonen (LHL-PAH).

Implantert ICD/CRT/Pacemaker (av alle årsaker) og Genetisk (arvelig) betinget hjertesykdom (kardiomyopati) Dette er et gruppebasert tilbud til dere som har fått innlagt pacemaker og/eller fått implantert hjertestarter (ICD), da det har vært ønske om å kunne møtes i grupper med andre med samme problemstillinger. Vi inkluderer også ofte andre med arvelig betinget hjertesvikt (kardiomyopatier), og med risiko for rytmeforstyrrelser i disse gruppene, da det ofte er samme type spørsmålsstillinger mht. trening, arbeid psykisk helse og generelle livsstils-spørsmål.

Arvelige aortasykdommer (sykdommer i hovedpulsårer) med arvelig bindevevssykdom (Marfans syndrom, Ehler-Danlos syndrom, Loeys-Dietz' syndrom m/ flere) Dette er et nytt tilbud ved sykehuset fra høsten 2022 på bakgrunn av et etablert samarbeid med Bindevevsklinikken ved Oslo Universitetssykehus (hjerte-/karkirurgisk avdeling og avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering) og TRS kompetansesenter for sjeldne diagnoser Sunnaas Sykehus. Hensikten er å gi et tverrfaglig rehabiliteringstilbud med tanke på psykososial støtte for bedring av livskvalitet, anbefalinger for fysisk aktivitet som er trygt mht. blodtrykkskontroll ved trening, råd og veiledning mht. arbeidsliv og generelle livsstilsråd. Tilbudet kan også passe for andre med etablert aortasykdom av andre årsaker enn arvelige.

Tidlig rehabilitering ved hjertesvikt 3-4 ukers opphold for deg med mer alvorlig hjertesvikt, men som kan ha god nytte av å delta i spesialisert hjerterehabilitering for å teste ut grenser og få råd om videre fysisk aktivitet/trening, psykososial kartlegging og støtte, kostholdsråd og generelle livsstilsråd. Henvisning direkte fra behandlende sykehus etter opphold der eller fra hjertesviktpoliklinikk.

5-dagers avklaringsopphold Kortvarig opphold for avklaring av funksjon og diagnose, vurdere riktig behandling og plan for videre rehabilitering og trening. Oppholdet kan også passe for dem med avklart diagnose, som for eksempel etter ablasjonsbehandling for atrieflimmer, for å kartlegge funksjon med arbeidsbelastningstest (test av hjerte-/lungefunksjon og kondisjonsnivå) og gi råd om videre opptrening.

Kort beskrivelse av oppholdet

Gjennom oppholdet får du aktiv opptrening, bistand i utfordringer knyttet til jobb, hjelp til å håndtere stress, til å stumpe røyken eller kvitte deg med snusen. Underveis får du støtte fra et tverrfaglig team som består av leger, sykepleiere, psykolog, fysioterapeuter, idrettspedagoger, arbeidskonsulent, sosionomer og klinisk ernæringsfysiolog.

I løpet av oppholdet vil du få økt kunnskap om egen helse, kosthold og fysisk aktivitet. Du vil få samtaler med en arbeidskonsulent som hjelper deg med å legge en plan for tilbakeføring til arbeid og bistår i kontakten med NAV, arbeidsgiver og andre relevante aktører. Stressmestring og motivasjon er også viktige elementer i oppholdet. Gjennom praktiske og teoretiske gruppebaserte aktiviteter, får deltakerne prøve ut, og tips til, hvordan de kan gjøre positive endringer i livet sitt.

Hva kan jeg forvente av oppholdet?

Erfaringene viser at de som deltar i rehabiliteringstilbudet blir i bedre stand til å håndtere hverdag og arbeidsliv, og at utrygghet og angst reduseres. I det fysiske aktivitetsopplegget får du prøvd ut egne grenser. Sannsynligvis blir du overrasket over hvor mye du faktisk tåler.

Gjennom undervisning fra det tverrfaglige teamet og samtaler med andre i samme situasjon, lærer du mye om hvordan det er å leve med hjertesykdom. Bedre innsikt og forståelse motiverer også til å endre livsstil.

Søknad og henvisning

Vi tar imot pasienter fra hele landet, men de aller fleste kommer fra Helse Sør-Øst. Vi har avtale om noen plasser fra de andre helseforetakene, som fortrinnsvis tilbys dem med mer sjeldne hjertesykdommer sammen med andre med lignende diagnoser.

Praktisk informasjon finner du her.